Az egyetemi életben az egyik legizgalmasabb az, amikor az ember látja, ahogy diákja fejlődik, ahogy kibontakoztatja tehetségét.
Az elmúlt években mindenféle szinten oktattam, az OKJ-től a doktori iskoláig.

A legtöbb órát a Budapesti Metropolitan Egyetemen tartom, de lehet velem találkozni más hazai és külföldi intézményben is. Az óratartás mellett több mint kétszáz sikeresen megvédett szakdolgozat van mögöttem mint konzulens, tudományos diákkonferencia felkészítői díjak, valamint hazai és nemzetközi versenyfelkészítések. Mindemellett szakvezetőként feladatom több program irányítása is a METU-n, valamint dékánként hozzám tartozik az Egyetem nagyobbik fakultása, az Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar.

Marketingtanár minden szinten

Negyedszázada, 1994-ben kezdtem az oktatást, egy egyetemi felvételi előkészítő szervezetben, a StudiumGenerale-ban (SG). Ez abban segített a végzős középiskolásoknak, hogy felvételt nyerjenek a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetemre (ma Budapesti Corvinus Egyetem). Teljesen ingyenesen oktattuk a diákokat hétről-hétre szombatonként, illetve szerveztünk számukra díjmentes, 7-10 napos felkészítő táborokat. Jómagam 5 éven át oktattam így történelmet és sok tíz diákom került be az egyetemre.

Az egyetem gazdálkodási szakának vezetés-szervezés, illetve marketingkommunikáció szakirányainak elvégzése után először piackutatóként dolgoztam, majd reklámszövegíró, később kreatív team vezető voltam, ám az oktatástól eközben sem szakadtam el. A főállásban végzett marketinges munkák mellett is folyamatosan tanítottam hétvégenként, ekkor már üzleti tárgyakat: vállalati gazdaságtant mérlegképes könyvelő tanfolyamokon, valamint marketing, reklám tárgyakat különböző OKJ képzéseken, illetve a felsőoktatásban. Többek között a Budapesti Metropolitan Egyetem jogelődjén, a Budapesti Kommunikációs Főiskolán (BKF) is, annak megalakulásától, 2001-től kezdve.

2005 óta dolgozom főállásban a felsőoktatásban, 2006 óta pedig folyamatosan ugyanott, a Budapesti Metropolitan Egyetemen (korábban BKF). Számtalan tárgyat oktattam magyarul és angolul, ma legfőképp Marketing alapokat, Kisvállalati marketinget, illetve Márkázás tárgyakat tanítok. 2018-ban létrehoztam a Reklámpiaci esettanulmányok kurzust, melynek különlegessége, hogy olyan vendégelőadók érkeznek a szakmából, akik valamennyien a BKF-en/METU-n végeztek, egykori tanítványok, szakdolgozók.

Tanítottam már felsőfokú szakképzésben (FSZ és FOSZ), OKJ tanfolyamokon, alapképzésben, szakirányú továbbképzésben és mesterképzésben egyaránt, sőt doktori iskolában is oktatok. Az alapelvem mindig ugyanaz: ha motivált a diák és motivált a tanár, akkor a végeredmény kimenetele csak pozitív lehet.

 

Az év Oktatója

Nagy büszkeséggel tölt el, hogy három alkalommal is megválasztottak a diákok „Az Év Oktatójá”-nak: 2007-ben, 2011-ben és 2016-ban. Ezt a díjat mindig csak egyetlenegy tanár nyeri el, az, akit a Metropolitanre járó diákok a legtöbben javasolnak. A 2016-os évben ez azt jelentette, hogy közel ötszáz főállású, illetve óraadó oktató közül kaptam meg a díjat.

Oktatói pályafutásom elismerése volt az is, hogy az intézmény szenátusának előterjesztésére 2015-ben a Miniszterelnök Úr főiskolai tanárrá nevezett ki.

A Metropolitanen (korábban BKF-en) az „Oktatók Napjának” szervezője, illetve moderátora voltam annak alapításakor, illetve azóta is részt veszek annak szakmai előkészítésében. Ilyenkor egy teljes napon keresztül szakmai-módszertani kérdéseket járunk körül, az intézmény oktatóinak bevonásával. Itt indult el a portfolió alapú oktatás kidolgozása, valamint a MyBrand is, mely ma már alappillére az intézménynek.

 

 Szakvezető

2008-ban az én szakvezetésemmel került akkreditálásra az Egyetem (akkor Főiskola) kereskedelem és marketing alapszakja. Jelenleg a jelentkezések és a felvettek száma alapján is ez a Metropolitan egyik legnépszerűbb szakja nappali tagozaton, a turizmus-vendéglátás, valamint a kommunikáció- és médiatudomány mellett, levelező tagozaton pedig a felvételizők első számú választása.

A szakot 2011 óta angol nyelven is indítjuk, ennek népszerűsége is folyamatosan nő mind a magyar, mind a külföldi jelentkezők körében.

A Metropolitan Egyetem marketing mesterszakjának benyújtása szintén az én nevemmel történt meg. Az anyagot ajánlásával támogatta a Magyar Marketing Szövetség, a Magyar Reklámszövetség, valamint a Magyar PR Szövetség is, illetve közel 50 cég, ügyfél- és ügynökségi oldalról egyaránt. A Magyar Akkreditációs Bizottság döntése alapján, 2019-ben el is indítottuk a programot szakvezetésemmel, magyar és angol nyelven.

A fentieken kívül alapító szakvezetője vagyok az intézmény 2010-ben indult digitális marketing szakirányú továbbképzésének, mely ma már executive MBA formában működik. A három féléves képzés a jelentkezők és felvettek létszáma alapján a teljes Metropolitan Egyetem legnépszerűbb szakirányú továbbképzése.

Dékán

Közel tíz éve vezetem a Budapesti Metropolitan Egyetem nagyobbik karát, ahová a hallgatók körülbelül háromnegyede tartozik. A fakultás neve jelenleg Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar, ahol lényegében minden szak tanulható angol nyelven is.

A dékán irányítása alá jelenleg hat intézet tartozik, a Módszertani-, az Üzleti Tudományok-, a Turizmus- és Marketing, az Idegen Nyelvi, a Kommunikációtudományi, valamint a Társadalomtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Intézete, illetve a Tréning Központ. Dékánként az elmúlt évek egyik eredményének azt tartom, hogy mindegyik szakhoz kötődően sikerült duális partnert, partnereket találnunk, valamint elindult a MyBrand program, ami tovább erősíti a Metropolitan gyakorlatorientáltságát. Ezen kívül olyan mesterszakok sikeres akkreditálásában és elindításában volt szerepem, mint a Vállalkozásfejlesztés, az MBA, a Marketing, az Emberi erőforrás tanácsadó, illetve a Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás.

Vendégprofesszor

A szívem a Budapesti Metropolitan Egyetemé, ahol már az alapítás évében tartottam órákat, 2006-os csatlakozásom óta pedig folyamatosan különböző vezetői pozíciókban dolgoztam.

Örömmel megyek azonban rövidebb kurzusokat, illetve egy-egy vendégelőadásokat tartani más felsőoktatási intézményekbe, ha hívnak. Az elmúlt két évtized alatt így sok helyen szereztem tapasztalatot, legyen szó egyetemről, főiskolákról, felnőttképzési szervezetekről, tanfolyamokról, szakkollégiumokról. De tanítok a legmagasabb szinten, doktori iskolában is, a Soproni Egyetem közgazdaságtudományi, illetve a Pécsi Tudományegyetem földtudományi programjában.

Külföldi felsőoktatási intézményekben is rendszeresen oktatok. Ezek közül különösen a francia EcoleSupérieure des SciencesCommercialesd’Angers (ESSCA) emelhető ki, amelynek mesterképzésében tanítottam több éven át, sports marketing, consumer behaviour, illetve advanced marketing, brand management tárgyakat, angol nyelven. E mellett volt szerencsém oktatni a European Business School London „Marketing in DiverseEnvironments” MBA modulját is, melyet megelőzően Londonban kaptam tréneri/oktatói felkészítést.

Az Erasmus Teacher Exchange keretében vendégelőadóként oktattam Szlovéniában (Maribor, Kranj), Bulgáriában (Várna, Burgasz), Franciaországban (Párizs), Hollandiában (Groningen), Portugáliában (Aveiro, Lisszabon, Porto, Azori-szigetek), Romániában (Kolozsvár, Torockó), Csehországban (Brno) vagy éppen Törökországban (Izmir, Isztanbul) és Kazahsztánban (Astana). Erasmus kapcsolataimat kihasználva a Budapesti Metropolitan Egyetemen 2016 áprilisában megszerveztem az első International Weeket, amelyre 5 országból érkeztek Erasmus oktatók. 2018-ban ugyanezen az eseményen már 9 európai országból összesen 20-an vettek részt.

 

Szakdolgozat és TDK konzulens

Konzulensként a legjobbat várom el a diákjaimtól. Mindenekelőtt, hogy érdekelje őket a téma, hogy szívesen foglalkozzanak vele hónapokon keresztül. A legjobb kombináció általában az, ha valaki a hobbijáról ír, de azt tudományos alapossággal teszi.

Az elmúlt években több mint 200 szakdolgozat született irányításom alatt, így pontosan tudom, mikor születik valami igazán jó, és mi az, amin még rengeteget kell dolgozni. Utóbbit időnként igen kendőzetlenül mondom el, de a végeredmény mindig azt igazolja, hogy lehet fejlődni.

2019 nyarán például a következő levelet kaptam egy szakdolgozómtól:

„Köszönöm, hogy nem hagyta annó, hogy megelégedjek egy közepes munkával, és emiatt most én vagyok az első jeles diplomás a családban! Örülök, hogy Önnel volt lehetőségem az utolsó itteni projektemen dolgoznom és, hogy így volt egy végső klassz emlékem a suliról!”

A legjobb dolgozatok esetében mindig javaslom a Tudományos Diákköri Konferenciára (TDK) benyújtást is. Az alábbi címek jól mutatják, hogy milyen sokféle izgalmas témával lehet eredményt elérni:

  • 2019 tavasz, METU TDK, Marketing szekció, 2. helyezés: Mészáros Lőrinc: Instacelebek és Vloggerek. Az influencer marketing növekvő szerepe és alkalmazási lehetőségei
  • 2018 ősz, METU TDK, Kereskedelem és marketing szekció, 2. helyezés: Judit Jajecznik:DestinationBranding in Central-European cities (Budapest, Prague, Vienna)
  • 2018 tavasz, METU TDK, Turizmus és marketing szekció, 1. helyezés: Faltányi Csaba Zsombor: Chatbotok alkalmazása a kereskedelem és marketingben
  • 2017, Országos TDK, Társadalomtudományi szekció, kulturális- és szociálantropológia tagozat, különdíj: Prutti Claudia Maria: Hip-hopNémetországban avagy a multikulturalizmus, globalizáció és a migráció hatásai a német hip-hop kultúrára

 

Versenyfelkészítő

Amikor egyetemista voltam, csapatommal megnyertük a Kreatív magazin és a MOL által szervezett Diákreklámversenyt – aminek a fődíja egy londoni út volt. Ez is motivál, amikor diákjaimat hasonló versenyekre készítem fel és azokon eredményesen helyt állnak.

2012 az OMD Országos Média Diákverseny 2 döntős (top5) csapatának felkészítő tanára (Feladatkiíró: OMD + Airwaves):

  1. helyezett csapat: Aranyos Evelin, Döbröntei Patrícia, Szekeres Kinga
  2. helyezett csapat: Bogdán Szandra, Csukonyi Balázs, Pataki Franciska

2012 a Vodafone Nagy Ötlet Kreatív Diákverseny első helyezett csapatának felkészítő tanára (Feladatkiíró: Vodafone VitamaxTuning)
Csapattagok: Ferencz Bence (BKF), Hegyi Norbert (BKF), Hegyi Andor (Novus), Séllei Levente (OE)

2010 az OMD Országos Média Diákverseny 2 döntős (top7) csapatának felkészítő tanára (Feladatkiíró: OMD + Airwaves)

  1. helyezett csapat: Gőbel Adrienn, Ravasz Nóra
  2. helyezett csapat: Schmieder Nándor, Szatmári Bianka

2009 az Európai Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (EACA) által szervezett Ad Venture nemzetközi diákversenyen a 9. helyezett felkészítője (56 csapatból)
A csapat tagjai: Déri Zsófi, Makó Anna, Margittai Ági, Molnár Bence, Szentmiklósi Dóra

2008: a Trilak marketingverseny döntős csapatának felkészítő tanára
Csapattagok: Margittai Ági, Molnár Bence, Szentmiklósi Dóra

2006: az OMD Országos Média Diákverseny döntős (top5) BKF-es csapatának felkészítő tanára (Feladatkiíró: OMD + Peugeut)

4-5. helyezett csapat: Cseh Tamás, Herda Mariann, Virág Tibor

„Az ország egyik legismertebb marketingtanára”
Kreatív magazin, a hazai kommunikációs szakma vezető havilapja

„A 21. századi „edutainment” műfaj eklatáns példája: szórakoztatva okít.”
Koltai Andrea, a ChelloCentral Europe kereskedelmi vezetője

„Ahogyan ő írja, a marketing alapja a JPÉ, azaz Józan Paraszti Ész.”
Hajdu Zoltán, a SmartStaff Hungary munkaerő közvetítő cég ügyvezetője, értékesítési-, motivációs- és vezetői tréner

„Kiváló és hiánypótló munka a márkaépítés területén.”
Deli-Gray Zsuzsa PhD, az EcoleSupérieure des SciencesCommercialesd’Angers (ESSCA) professzora

„Remélem a szakma elgondolkodik, hogy ezt így is lehet.”
Feitel Balázs, az Ipsos Hungary ügyvezető igazgatója

„Az ország egyik legismertebb marketingtanára”
Kreatív magazin, a hazai kommunikációs szakma vezető havilapja

„A 21. századi „edutainment” műfaj eklatáns példája: szórakoztatva okít.”
Koltai Andrea, a ChelloCentral Europe kereskedelmi vezetője

„Ahogyan ő írja, a marketing alapja a JPÉ, azaz Józan Paraszti Ész.”
Hajdu Zoltán, a SmartStaff Hungary munkaerő közvetítő cég ügyvezetője, értékesítési-, motivációs- és vezetői tréner

„Kiváló és hiánypótló munka a márkaépítés területén.”
Deli-Gray Zsuzsa PhD, az EcoleSupérieure des SciencesCommercialesd’Angers (ESSCA) professzora

„Remélem a szakma elgondolkodik, hogy ezt így is lehet.”
Feitel Balázs, az Ipsos Hungary ügyvezető igazgatója

Miért éppen Dr. Papp-Váry Árpád?

Két évtizede foglalkozik márkaépítéssel, egyetemi oktatóként, kutatóként
jól ismeri annak trendjeit, tanácsadóként pedig napi gyakorlatát.

Mintegy száz ügyfélnek dolgozott már, mikrovállalkozásoktól kezdve
a multinacionális vállalatokig, de szívéhez a legközelebb a városmárkázás áll.

Nemcsak doktori (PhD) fokozattal, de habilitációval is rendelkezik,
így a tudományos megalapozottság minden esetben biztosított.

A Magyar Marketing Szövetség alelnöke,
a Marketing Summit és más konferenciák rendszeres előadója.

A Budapesti Metropolitan Egyetem nagyobbik fakultása,
az Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar dékánja.
Ugyanitt szakvezetője a kereskedelem és marketing alapszaknak,
a marketing mesterszaknak és a digitális marketing executive MBA programnak is.
Három ízben nyerte el „Az év oktatója” címet, melyet közel ötszáz oktató közül
egyetlen egy tanár érdemel ki a diákok szavazatai alapján az egyetemen.

Összesen öt, kifejezetten brandinggel foglalkozó könyv szerzője. A Google-ben a márkázás,
városmárkázás és országmárkázás szavakra keresve egyaránt első találatként jelenik meg.

Gyakran lehet találkozni vele a médiában, szakértőként rendszeresen kérik ki
véleményét tévé- és rádiócsatornák, nyomtatott és offline sajtóorgánumok.

Branding könyvek

Olvassa el, kik és hogyan ajánlották a könyveket! >

Márkaszakértői médiaszereplések

Kérdése van? Írjon nekem!

Vezetéknév *
Keresztnév *
E-mail *
Telefonszám

Üzenet

Kérdések & Válaszok

Kérdések & Válaszok

Miért pont „Márkadoktor”?

Mert a branding a szakterületem, és ilyen témában írtam doktori disszertációmat is.

Akkor nem lesz nagyon elméleti?

Véleményem szerint csak az a folyamat vezet sikerre, ami elméletileg és gyakorlatilag is megalapozott. De nyugi, ettől még nem lesz tudományos halandzsa, csak JPÉ.

Mi az a JPÉ?

Nagyon egyszerű: józan paraszti ész. Azt gondolom, hogy sokszor túl van bonyolítva a márkaépítés, mindenféle idegen kifejezéssel megspékelve. Pedig valójában elég lenne használni a JPÉ-t!

Hol lehet a Papp-Váry könyveket megvásárolni?

A JPÉ marketing sajnos már nem kapható sehol, de az összes többi elérhető a Libri, a Bookline, és más hasonló könyvesboltokban és webshopokban.

Ez egy szóló marketingtanácsadói, „magányos hős” műfaj?

Előfordulhat ilyen része is, de a munkák többségébe szakértőket vonok be, sok esetben egykori tanítványokat.

Inkább stratégia vagy inkább megvalósítás?

Minden stratégia annyit ér, amennyi megvalósul belőle. Az ellenőrzési pontokon ezért ott vagyok, de ha marketingkivitelezésre van szükség, ott inkább ügynökséget ajánlok. Én a stratégiai tervezésben, a koncepciók megalkotásában és a szövegírásban vagyok jó.

Mi motivál még ennyi év után is, mi a nagy „miért”?

Legyen szó termékről, szolgáltatásról, városról vagy éppen egy diákomról, mindegyikük esetében ugyanarra törekszem: hogy a legjobbat hozzam ki belőlük. Azt, amivel valódi márkává válhatnak.

Reklámügynökségekkel is akad közös munka?

Közel hét évig dolgoztam főállásban ügynökségeknél, így jól értem a működésüket. Sok esetben ők kérnek fel, hogy működjünk együtt, segítsek az ügyfélnek prezentálni ötleteiket.

Hogy lehet előadásra felkérni?

Legegyszerűbben az apappvary@metropolitan.hu e-mail címen vagy az alábbi űrlapon. Az előadásnak természetesen díja van, kivéve, ha tudományos konferenciáról vagy diákok által szervezett rendezvényről van szó.

Médiaszereplés is belefér?

Igen, ahogy látható, szinte mindegyik tévé- és rádiócsatornán szerepeltem már, ahogy offline és online lapokban is, a szakmai orgánumokról nem is beszélve. Ha testhezálló a téma, szívesen nyilatkozom.