

Az elmúlt években több megyeszékhely, valamint kisebb város kért fel arra, hogy segítsek nekik ismertebbé és elismertebbé válni. Jónéhány olyan városmárka stratégia kidolgozásában vettem részt, melyet utána az adott önkormányzat közgyűlése fogadott el.
A stratégiákra épülő városmárka-kézikönyvek összeállításában is aktív szerepet vállalok, hogy a klasszikus, tisztán vizuális arculati kézikönyvekhez képest egy tágabb kör számára is jól használható, a város értékeire építő sorvezető szülessen.
A folyamat része, de akár önállóan is működik a városmárkázás workshop, ahol a városvezetéssel és más érintettekkel közösen definiáljuk, mitől lesz unikális, vonzó a település.
Városmárka stratégia
Egy város esetében sokféle stratégia készül – de sajnos a márkastratégia vagy éppen marketingstratégia ritkán van ezek közt. Ugyanakkor minden polgármester szeretné, ha települése ismertebbé és elismertebbé válna, ha a város vonzóbb lenne a turistáknak, a befektetőknek, és mindenekelőtt a helyieknek.
Egy módszertanilag megalapozott stratégia ebben segíthet. Egy olyan dokumentum, melynek első része meglévő információkra, valamint a releváns véleményvezérekkel készült mélyinterjúkra építve elemzi a helyzetet, aztán pedig kijelöli az irányokat és meghatározza a teendőket.
Fontos leszögezni, hogy a városmárkázás nem egy új logót vagy egy szlogent jelent, hanem jóval szélesebb annál: a kommunikáció mellett kitér a kínálat fejlesztésére is.
Városmárka kézikönyv
Bár vannak települések, ahol létezik arculati kézikönyv, de az többnyire nem más, mint a logó különféle alkalmazásainak bemutatása, ami leginkább a grafikusoknak, vagy legfeljebb az önkormányzat kommunikációs szakemberinek hasznos. A márkakézikönyv viszont jóval több ennél, ami a város minden polgára számára egyfajta iránymutató lehet: megtalálható benne a város vízója, ahova tart, és a város legfontosabb értékei is, melyek meghatározzák annak működését.
Városmárkázás workshop
Előfordul, hogy egy-egy településnek nem komplett stratégiára vagy éppen márkakézikönyvre van szüksége, hanem „csak” egy workshopra. Ilyenkor a városvezetéssel és a település különböző véleményvezéreivel közösen járjuk körül, mitől lesz egyedi a település márkája. Egyik kedvelt módszertanom a brandkey (márka kulcs) modell, de a city brandhexagon modellt is gyakran használom. A cél az, hogy a workshop végén a résztvevők úgy álljanak fel, hogy tudják, melyek az irányelvek a városmárka értelmezésében és építésében.
„Az ország egyik legismertebb marketingtanára”
Kreatív magazin, a hazai kommunikációs szakma vezető havilapja
„A 21. századi „edutainment” műfaj eklatáns példája: szórakoztatva okít.”
Koltai Andrea, a ChelloCentral Europe kereskedelmi vezetője
„Ahogyan ő írja, a marketing alapja a JPÉ, azaz Józan Paraszti Ész.”
Hajdu Zoltán, a SmartStaff Hungary munkaerő közvetítő cég ügyvezetője, értékesítési-, motivációs- és vezetői tréner
„Kiváló és hiánypótló munka a márkaépítés területén.”
Deli-Gray Zsuzsa PhD, az EcoleSupérieure des SciencesCommercialesd’Angers (ESSCA) professzora
„Remélem a szakma elgondolkodik, hogy ezt így is lehet.”
Feitel Balázs, az Ipsos Hungary ügyvezető igazgatója
„Az ország egyik legismertebb marketingtanára”
Kreatív magazin, a hazai kommunikációs szakma vezető havilapja
„A 21. századi „edutainment” műfaj eklatáns példája: szórakoztatva okít.”
Koltai Andrea, a ChelloCentral Europe kereskedelmi vezetője
„Ahogyan ő írja, a marketing alapja a JPÉ, azaz Józan Paraszti Ész.”
Hajdu Zoltán, a SmartStaff Hungary munkaerő közvetítő cég ügyvezetője, értékesítési-, motivációs- és vezetői tréner
„Kiváló és hiánypótló munka a márkaépítés területén.”
Deli-Gray Zsuzsa PhD, az EcoleSupérieure des SciencesCommercialesd’Angers (ESSCA) professzora
„Remélem a szakma elgondolkodik, hogy ezt így is lehet.”
Feitel Balázs, az Ipsos Hungary ügyvezető igazgatója
Miért éppen Dr. Papp-Váry Árpád?
Két évtizede foglalkozik márkaépítéssel, egyetemi oktatóként, kutatóként
jól ismeri annak trendjeit, tanácsadóként pedig napi gyakorlatát.
Mintegy száz ügyfélnek dolgozott már, mikrovállalkozásoktól kezdve
a multinacionális vállalatokig, de szívéhez a legközelebb a városmárkázás áll.
Nemcsak doktori (PhD) fokozattal, de habilitációval is rendelkezik,
így a tudományos megalapozottság minden esetben biztosított.
A Magyar Marketing Szövetség alelnöke,
a Marketing Summit és más konferenciák rendszeres előadója.
A Budapesti Metropolitan Egyetem nagyobbik fakultása,
az Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar dékánja.
Ugyanitt szakvezetője a kereskedelem és marketing alapszaknak,
a marketing mesterszaknak és a digitális marketing executive MBA programnak is.
Három ízben nyerte el „Az év oktatója” címet, melyet közel ötszáz oktató közül
egyetlen egy tanár érdemel ki a diákok szavazatai alapján az egyetemen.
Összesen öt, kifejezetten brandinggel foglalkozó könyv szerzője. A Google-ben a márkázás,
városmárkázás és országmárkázás szavakra keresve egyaránt első találatként jelenik meg.
Gyakran lehet találkozni vele a médiában, szakértőként rendszeresen kérik ki
véleményét tévé- és rádiócsatornák, nyomtatott és offline sajtóorgánumok.
Branding könyvek
Márkaszakértői médiaszereplések
Kérdése van? Írjon nekem!

Kérdések & Válaszok

Kérdések & Válaszok
Miért pont „Márkadoktor”?
Mert a branding a szakterületem, és ilyen témában írtam doktori disszertációmat is.
Akkor nem lesz nagyon elméleti?
Véleményem szerint csak az a folyamat vezet sikerre, ami elméletileg és gyakorlatilag is megalapozott. De nyugi, ettől még nem lesz tudományos halandzsa, csak JPÉ.
Mi az a JPÉ?
Nagyon egyszerű: józan paraszti ész. Azt gondolom, hogy sokszor túl van bonyolítva a márkaépítés, mindenféle idegen kifejezéssel megspékelve. Pedig valójában elég lenne használni a JPÉ-t!
Hol lehet a Papp-Váry könyveket megvásárolni?
A JPÉ marketing sajnos már nem kapható sehol, de az összes többi elérhető a Libri, a Bookline, és más hasonló könyvesboltokban és webshopokban.
Ez egy szóló marketingtanácsadói, „magányos hős” műfaj?
Előfordulhat ilyen része is, de a munkák többségébe szakértőket vonok be, sok esetben egykori tanítványokat.
Inkább stratégia vagy inkább megvalósítás?
Minden stratégia annyit ér, amennyi megvalósul belőle. Az ellenőrzési pontokon ezért ott vagyok, de ha marketingkivitelezésre van szükség, ott inkább ügynökséget ajánlok. Én a stratégiai tervezésben, a koncepciók megalkotásában és a szövegírásban vagyok jó.
Mi motivál még ennyi év után is, mi a nagy „miért”?
Legyen szó termékről, szolgáltatásról, városról vagy éppen egy diákomról, mindegyikük esetében ugyanarra törekszem: hogy a legjobbat hozzam ki belőlük. Azt, amivel valódi márkává válhatnak.
Reklámügynökségekkel is akad közös munka?
Közel hét évig dolgoztam főállásban ügynökségeknél, így jól értem a működésüket. Sok esetben ők kérnek fel, hogy működjünk együtt, segítsek az ügyfélnek prezentálni ötleteiket.
Hogy lehet előadásra felkérni?
Legegyszerűbben az apappvary@metropolitan.hu e-mail címen vagy az alábbi űrlapon. Az előadásnak természetesen díja van, kivéve, ha tudományos konferenciáról vagy diákok által szervezett rendezvényről van szó.
Médiaszereplés is belefér?
Igen, ahogy látható, szinte mindegyik tévé- és rádiócsatornán szerepeltem már, ahogy offline és online lapokban is, a szakmai orgánumokról nem is beszélve. Ha testhezálló a téma, szívesen nyilatkozom.